söndag 11 maj 2008

Vecka 2: söndag

Det är söndag idag så man kan stanna i sängen så länge man har lust. Eftersom sängen inte är värst bekväm blir det inte så länge. Strömmen had varit igång sedan kl 22 föregående kväll so det var en lämplig tidpunkt för att ta si en dusch. Dessvärre var det ngt fel på kallvattnet som gjorde att det var omöjligt att få en behaglig temperatur så duschen blev kort. En stilla frukost efter att disken från i lördags hade diskats, då gjode det inte så mycket att vattnet var skållhett och det kalla vattnet hade dåligt tryck. Det fanns i varje fall i kökskranen. Luften ute stod i stort sett stilla när jag vandrade till kyrkan för att delta i mässan. Jag vet att detta är mycket uppskattat av församlingen och man fixar genast en bra plats långt fram med ryggstöd, när jag dyker upp i kyrkan mitt under pågående sång. Jag anlände c:a kl 11 men församlingen har redan varit igång bortåt två timmar. Mer sång och lokala meddelanden på lamba (det lokala språket som jag inte förstår ett jota av). Mer vacker, men rätt entonig, typisk afrikansk sång. Predikan eller snarare bibelundervisning av Henry Holmgren på engelska, översatt till lamba av sjukhusets elektriker, Dennis; ibland talade Henry lamba och då översattes det till engelska. Ett gott skådespel med andligt innehåll. Dagen är en världsomspännande bönesöndag så det var innehållet i ”predikan”: bönens makt. Jag tog en promenad ”bortåt vägen” efteråt men där fanns ingenting att se bara gulbrun savann med ett eller annat träd, dammigt och torrt. Efter en stilla yoghurt till lunch satte jag mig i skuggan med min bok.
Efter två timmar i datorhuset med mail och Skype sitter jag nu här i den tilltagande skymningen och väntar på att engelsmännens avskedsparty skall börja. Jag önskar dem att strömmen håller i sig över maten. Stora delar av den sparsamma utrustningen i de två delarna av gästhuset har samlat sig inne hos engelsmännen.
Det blev en trevlig middag för 10 personer. Vi satt och pratade till framåt midnatt om allt mellan himmel och jord. Henry och Stella lämnade först tillsammans med Erna. Det innebar att de mest religiösa ämnena lämnades. Eftersom två av de övriga gästerna var ett gift par som jobbar som biståndsarbetare delvis för SIDA delvis för Baptistförbundet talades det svenska av och till. Very naughty! Vid 23-tiden åkte de gäster som inte bodde i Gästhuset(= undertecknad, Heather, Chris och Josephine) och sen hade vi ett styvt arbete att diska och ställa i ordning eftersom varmvattnet givetvis tog slut långt före disken. En anmärkningsvärd detalj är att det inte finns en enda propp till någon diskbänk eller handfat. Man diskar i plastbaljor och tvättar sig under ”rinnande” vatten. Till slut kroknade jag men Heather och josephine ägnade sig åt J `s hår (rastafrisyr, om Ni glömt det är Josephine en svensk etiopier och ser definitivt ut som en ngt blek etiopier).

Inga kommentarer: