lördag 3 maj 2008

Vecka 1: lördag

Jaha så har jag äntligen anlänt till Mpongwe. Bilresan med stopp för att handla lite förråd i Kittve via Ndola-Kittve-Luanshia-Mpongwe var 16,5 mil och tog följaktligen sin tid. Under resan konstaterade jag två sorgliga ting: 1 min mobil vägrar att hitta ngt nät med vare sig sitt vanliga kort eller med ett Zambiskt kontantkort. Är den månne trots allt operatörslåst???.
Det är varmt, så länge solen är uppe ca 25 grader Celsius och när den går ner betydligt svalare. Myggorna ännu så länge intet problem. 2 under transporten till Ndola kunde man inte ha allt sitt kabinbagage i kabinen, eftersom det var ett litet plan. Detta innebar att min hjulväska fick åka i bagageutrymmet och fick sannolikt några rejäla törnar som bla.a. drabbade kameran som uppenbarligen låg illa till, trots att jag tyckte den låg i skydd. Alltnog den slutade att dra fram objektivet när man startar den så den är i praktiken dör. Duett innebär att jag måste skaffa en ersättare för utan kamera klarar jag mig icke. Jag får ta en tur till Ndola och handla en med mitt kreditkort som jag hoppas att Maria håller med pengar. I detta läge helst 3000 SEK.
När vi kom fram till Mpongwe kl 1915 var det mörkt och strax efteråt gick strömmen och den har i skrivande stund 2130 inte återkommit. Jag har packat upp det nödvändigaste i mörkret och fr.a. placerat livsmedlen där de hör hemma. En kackerlacka har jag dödat hittills.
Jag kunde av naturliga själ inte sova speciellt bra på flyget så nu tänker jag dra mig tillbaka.

Inga kommentarer: