torsdag 8 maj 2008

Vecka 1: torsdag

Vaknade mitt i natten av att magen hade exploderat igen, dock mindre våldsamt än dagen innan. Dock var det nödvändigt att byta både pyjamasbyxor och underlakan. Efter att ha gjort det och eftersom magen tedde sig lugn lade jag mig igen och sov gott fram till 0700. Vi hade bestämt på kvällen innan med Dennis att vi skulle ta en tur till Ndola för att se om man kunde köpa en lämplig kamera där till ett vettigt pris. Jag hade lovat att stå för bränslet. Jag hade trott att vi skulle åka till Ndola 90 km=1,5 tim, handla lite mat inför helgen och nästa vecka samt åka tillbaka =1,5 tim. Tji vad jag bedrog mig. Bilen eller snarare minibussen var full med folk som tog tillfället i akt att få skjuts till Luanshya eller Ndola för att där göra mångahanda och tidskrävande ting. Mitt besök på Barclays bank tog 15 min, och sökandet efter en kamera var resultatlöst och tog högst en timme eftersom utbudet var ytterst litet och de som fanns var minst dubbelt så dyra som hemma (enl. Pricerunner). Ett snabbt besök på Shopright (den dominerande varuhuskedjan Är en blek kopia av Willys)Till slut var alla färdiga och vi anträdde färden hem. Hem kom vi kl 1545. För säkerhets skull hade jag inte ätit ngt på hela dagen bara druckit ca 1 l vatten så magen hade börjat ordna till sig. Efter en stunds vila uppsökte jag datorhuset. Jag hade lyckats med att ta reda på hur datorn skulle ställas in för att passa till bredbandet, så det var skönt att sköta allt via den egna laptopen. Kontaktade Måns men misslyckades att kommunicera annat än via SMS och mail. Fortsättning följer nog i morgon.
På kvällen läste jag med hjälp av en pannlampa en bok om mord i det gamla Rom under Sulla.
Utan stora åthävor och med en lugn mage trots kvällsmat bestående av spagetti med köttfärssås till sängs under mosquitnätet, som för övrigt alltid trasslar till det för sig.

Inga kommentarer: