söndag 4 maj 2008

Vecka 1: söndag

Nu är det strömlöst igen och maten hann inte bli färdig, såtillvida som att köttet var stekt men potatisen okokt och bönorna hann aldrig ner i vattnet eftersom inte detta hann koka upp.
Hur som helst.
Detta har varit en intressant dag. Den började med att jag sov till kl 08 och gick upp och tog en ”dusch” dvs. fick ett liten men varm stril över mig vilket var skönt. Jag får nog vänja mig vid att duscha inte är det samma som hemma. Sen tillverkades en alldeles vanlig frukost med kaffe och smörgås men utan smör eftersom vi glömde att köpa i Kitwe. Sedan stod Henry Holmgren i dörren och undrade om jag ville gå i kyrkan vilket jag rimligtvis inte kunde neka till. Han avvaktade tills frukosten var klar ca kl 1030. Vi gick till ”kyrkan” där man startat redan vid 9-tiden med sång och bibelcitat mestadels framsjungna av olika grupper av människor. När vi anlände gick det ett sus genom församlingen. Jag trodde i min enfald att det berodde på att dagens predikare, Henry Holmgren, hade anlänt men det var nog min ringa person som utlöste sorlet. Alltnog, efter mer sång presenterades jag för församlingen och förväntades säga några väl valde ord till församlingen, vilket jag gjorde. Sedan följde en timmes predikan på engelska simultantolkad till lamba (det lokala språket) och mer sång. Jag blev eftersom jag inte kände språket eller melodierna rätt trött. Det var varmt, c:a 35 grader i kyrkan, och hela den samfälliga svettövningen tog väl 2,5 tim i anspråk.( för oss som startade 1030, lägg därtill att de flesta (incl mammor med mkt småbarn) varit där sen 0830.
Efter kyrkan visade mig Dennis (elektriker på sjukhuset och allmän handyman inkl tolk) ur man kom i på och använde den kommunala datorn. Jag skickade ett första mail från hans konto på yahoo. Jag retirerade till mitt hus för att få ngt i mig och slök lite yoghurt med fnaschel och en macka innan jag återvände för at se om det gick att koppla in min dator på bredbandet: Nix det gick inte men väl att på vanligt sätt komma in på mailen hemma. Jag kopierade över diverse från min dator till deras via en USB-sticka och sände ett mer innehållsrikt mail hem. Efter detta kom Dennis och hämtade mig för en tur till den lokala marknaden så att vi kunde köpa tid till den mobil han lånade mig eftersom min egen vägrade funka även med ett lokalt kort.
Den lokala marknaden är en samling av de uslaste skjul man kan finna med ett mycket varierat men begränsat sortiment. Vi lyckades köpa telefontid och en ryslig hatt till mig för att skydda mot solen. Jag lovade mig själv att inte ta den med mig hem från Afrika.
Efter ett lyckat telefonsamtal med Maria började jag laga mat till middagen men strömmen gick innan den var färdig. Jag hann hälsa på mina grannar som varit borta under helgen och låna lite smör att ha på smörgåsen i morgon bitti. De består i två engelska nyfärdiga doktorer som gjort 5 av 6 veckors praktik här nere, och en Svensk-Etiopisk flicka som gör ett år för SIDA här nere. Hon fyllde 21 i torsdags och var borta i helgen för att fira. Sen gick strömmen och nu sitter jag här. OOOPS nu kom strömmen igen efter 1,5 tim vilket är kort i dessa sammanhang.
Jag tänker krypa till kojs under mitt moskitnät snart eftersom vi börjar med möte kl 8. De engelska doktorerna tänker efter mötet ge mig (om ingen annan gör det) en introduktion och sightseeing på Mpongwe mission hospital. Detta utlöst av att min föregångare dr Maj eller ngt sådant, starkt saknade en introduktion.
Godnatt

Inga kommentarer: