måndag 27 september 2010

20100927 vilka kvinnor

Oj, vilka kvinnor det finns……..
Ja ibland får man uppleva saker även i kyrkan.
Gudstjänsten på söndagarna är ju alltid full av upplevelser, den här söndagen var inget undantag.
Först var det Ernas tur att vara söndagens huvudperson, jag har ju redan berättat om henne.
Med sin självklara auktoritet tackade hon församlingen för de fem åren som hon fått tjäna dem, hon är missionär och hennes missionärsgärning har alltid varit som barnmorska.
Alla babies som hon fått lyckan att ta emot, tårar av både glädje och sorg som hon delat med deras mödrar, allt berättade hon på engelska tack o lov, jag tror inte hon pratar så bra lamba.
Hon bad för församlingen och deras framtid.
Sen fortsatte gudstjänsten, man förstår ju ingenting utan tolk men emellanåt är det tolkat, t ex alltid predikan. Igår tolkades den av Henry Holmgren och bredvid dagens predikant tolkade han även kroppsspråket, det var sevärt. Predikan handlade om hur Gud skyddar oss om vi bara ber om det. Liknelsen med en örnmamma och hur hon bygger boet, klär det invändigt med det mjukaste dun och sen hur hon matar dem , lär dem flyga med mera, berättat på två språk men med samma kroppsspråk var verkligen roligt och också gripande.
Efter det kom dagens andra huvudperson, en kvinna som berättade om en av körernas missionsresor till Kitwe, en stor gruvstad, där man med hjälp av körsång ”told the gospel”, det var som att sitta på Dramaten och höra och se Margareta Krook.
Hon berättade med en stark röst, stor kropp , stort kroppsspråk, en historia som jag ju inte förstod allt av men tillräckligt, de hade ingenstans att bo, utan fick ligga i lastbilen, som de åkte med, hur män kom på natten med knivar och försökte jaga bort dem därför att de trodde att de var besatta av onda andar. Kvinnorna var ju inte sämre än att de med hjälp av sång och dans och gud vet vad mer, fick de att förstå att de var sända av Gud och inte av djävulen, jag skrattade som jag inte har skrattat sen jag kom hit.
Toms omedelbara kommentar var att hon var en riktig Zonta, jag tror inte vi har så många sådana Zontor.
Hon är änka, hennes man dog i Aids, hon är skild och nu ordförande i Zambiska baptistförbundets kvinnoorganisation. En riktig Grand Old Lady.
Nu har vi haft en morgon utan vatten, det har just kommit tillbaka, jag har varit bank också , lån utan ränta till en som behöver.
Skulle gärna haft tillgång till en sådan bank själv, det här månadsskiftet, är tufft.
Men livet är ju sådant, ibland är vägen knagglig, men den går ju ändå att ta sig fram på.
Hej då för den här gången, från Maria, Ma och Farmor

Inga kommentarer: